Documentaires over suiker

donderdag, oktober 01, 2015


Sinds een paar maanden ben ik me erg bewust van het feit dat er bijna letterlijk in elk product in de supermarkt, dat niet vers in de schappen ligt, suiker zit. Ik vind het zwaar te verkroppen dat het eigenlijk algemeen bekend is dat suiker tótaal niet goed voor je is en vele gezondheidsrisico's met zich meebrengt, maar dat er niemand echt iets aan doet. Zodra ik thuis ben zou ik dan ook graag starten met de 30 days sugar free challenge, want tijdens mijn au pair avontuur gaat dat nogal moeilijk. Het huis ligt namelijk vol met snoep en in de supermarkten is bijna niets te vinden dat suikervrij is. Ik heb wel geprobeerd me vast wat te verdiepen in het onderwerp door een paar indrukwekkende documentaires te bekijken, hier volgt een klein overzicht. 

THAT SUGAR FILM (2014)

De eerste documentaire die ik heb gekeken vertoont het leven van een man die al een hele tijd geen suiker meer heeft gegeten en voor de documentaire overstapt op producten met suiker. Hij mag echter alleen producten eten die men beschouwt als gezond, maar dan blijkt het al erg lastig te zijn om niet over de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid suiker te gaan. Deze film laat heel goed zien wat de gevolgen zijn van het eten van suiker. 


FED UP (2014)

Een documentaire die voornamelijk gaat over de gevolgen van suiker voor gezinnen. Er wordt vermeld hoeveel suiker er in sommige alledaagse producten zit, waar ik bij sommige producten redelijk geshockt was. Ook zie je hoe de voedselindustrie wetenschappelijke onderzoeken naar suiker financiert, wat natuurlijk niet helemaal correct kan zijn. Deze documentaire heeft me echt geraakt. Je ziet een meisje van twaalf, dat zwaar overgewicht heeft vechten tegen de kilo's die er maar aan blijven vliegen. Haar moeder vertelt dat ze in de supermarkt vooral producten koopt die geen/weinig vet bevatten, en dat ze niet snapt hoe het kan dat het gezin niet afvalt. In de tussentijd zie je hoe het meisje iedere ochtend cornflakes als ontbijt krijgt waar echt enorm veel theelepels suiker aan toegevoegd zijn... Educatie is belangrijk!


SUGAR VS. FAT (2013)

Een aflevering van een BBC programma, waarin ze kijken wat erger voor je is, suiker of vet? Een eeneiige tweeling neemt de proef op de som, de een gaat aan een suikerdieet, de andere aan een dieet met alleen maar vet. Dit onderzoek heeft de twee bovenstaande documentaires wat gerelativeerd, blijkbaar heb je toch wel echt iets aan suiker nodig, anders kun je diabetes ontwikkelen (ja, echt waar) en gaat het lichaam spierweefsel afbreken. Deze suikers kun je echter uit groenten en fruit al halen, dus is het nog steeds niet goed om bakken met snoep te eten, hoe graag we dat ook doen...  Zie hier de volledige documentaire:


Wist jij dat er in zo veel producten suiker toegevoegd is? 


Wat je misschien ook leuk vindt

2 reacties

  1. Echt een superinteressant thema! That Sugar Film heb ik al vaak zien voorbij komen (de tip ervan dan toch), dus die ga ik echt eens bekijken. Het wordt tijd dat ik eens een ferme shock krijg en inzie dat dit allemaal niet goed is!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond bij Fed Up het shock-effect nog groter, dus dat is ook echt een aanrader!

      Verwijderen

Subscribe